torsdag 25 februari 2010

Börjat arbetsprövat!!!!

Nu har det varit hektiska dagar. Hade tänkt hinna blogga om lite intressanta ämnen, som typ friskolor och sånt men jag hinner inte med.

I tisdags var andra gången på yogan och det kändes minst lika bra som sist. Jag tror jag har hittat min träningsform!! På kvällen var det årsmöte med s-föreningen. Trevligt folk och kul med alla nomineringar och sånt. Jag hade bakat Lyxkaka och bullar till fika. Det gick åt som smör i solsken vilket alltid är en kick för självförtroendet!! Skulle kännas jobbigt om folk började hulka och bli gröna i ansiktet.....

Sedan var det onsdag och dagen D, första dan på jobbet! Började morgonen med ett besök hos kuratorn. Kul att få visa henne att det händer en massa positivt nu för vi ska ju snart avsluta vår "relation". Sedan var jag till sjukgymnasten och fick massage. Första gången på jättelänge som det var skönt att få massage och inte gjorde mer ont än skönt. Jag bara njöt och höll på att somna.

Efter det var jag laddad för första arbetspasset på kyrkans cafe, In Between. Det var sjukt kul!! Lagomt mycket att göra, omväxlande och rörligt och mycket kontakt med folk. Kan knappast bli bättre!! Jag började redan första dan och fixade mackor och tog betalt och allting. Att använda en kassa-apparat är ju en barndomsdröm, alla har väl lekt affär ;0).

Jag tycker det är lika bra att köra igång från början och sen får man ju fråga varefter. Jag hatar att vara sysslolös så jag blir så glad om det finns nått att göra. Som avslutning på arbetsdagen gick jag på veckomässan och tog nattvarden. Skön avrundning på en dag!

Igår kväll tog jag ett långt hett bad och sen nattade jag redan 21:20.

Imorse klev vi upp före sex och tittade på hockyn. Synd att vi förlorade, men vi har ju fått otroligt många medaljer ändå under det här OS:et. Sedan tog jag det lugnt ett tag efter att ha skjussat barna till skolan innan det var dags att åka till jobbet för ännu en kul dag.

Jag tror det här kommer att bli jättebra!!! Fast idag var jag så trött när jag kom hem att jag gick och la mig en timme. Ett misstag visade det sig för jag frös som en hund när jag klev upp ur varma sängen för att åka och hämta barnen :0). Men det positiva är att tröttheten är större än smärtstegringen.

Fastan går bara bra! Fick veta idag att på söndagar får man äta och dricka som vanligt. Får se hur jag gör med det... En sak som jag ägnar mycket tankar åt nu är den stora orätttvisan i att jag när som helst kan ge efter för hunger/sug och äta precis vad jag vill när som helst. Överallt i världen finns miljontals människor som inte har det valet och det är så grymt!!

Kan inte påstå att jag saknar kött. Jag är ingen älskare av rött kött. Visst finns det några goda rätter, men jag skulle kunna leva utan det. Kyckling och fisk däremot vore jättesvårt. Dessutom skulle jag nog ha svårt att vara utan ost och ägg oxå så det får nog bli lakto-ovo-vegterarian i så fall för min del. Finns ett speciellt namn för om man äter fisk och kyckling oxå men det minns jag inte.

Anledningen för mig att eventuellt sluta äta kött är helt och hållet för djurens skull. Jag har väldigt svårt för att äta upp andra och att djuren ska leva bara för att jag ska ha mat. Dessutom är djurhållningen under all kritik, även i sverige. Allt är bara pengar, pengar, pengar.....

Och äter man vegetariskt utan att fasta så får man ju äta allt möjligt gott. Allt bröd och en massa god ost och pommes och godis och fikabröd. Och får man dessutom äta ägg och fisk och eventuellt kyckling så är möjligheterna oändliga. För det jag saknar mest just nu är inte kött utan sötsaker, godis och fikabröd sätter verkligen min karaktär på prov.

Men visst är det konstigt att nu när jag fastar så klarar jag att avhålla mig från allt detta, medan jag inte alls klarat det under de sista åren när jag försökt gå ner nått kilo i vikt. Då har jag fallit för frestelsen redan samma dag som jag bestämt mig för att börja "banta". Nu finns det jobbiga stunder, men på det stora hela går det jättebra och jag kan baka och fixa åt andra och se barna äta godis utan att det är alltför hemskt.
/Annelie

"You are the light, no matters what's gonna be. You're the same. You're eternety. There's no reason for me to carry the load. I'm giving it all to you lord."

3 kommentarer:

Prettomorsan sa...

Fast om man ska dra det hårt, om du slutar äta kött pga kötthållning... inte alla mjölkkor som har det bra heller, de fraktas också till slakt. Och höns, se till att enbart köpa sprättägg!

CrimsonAnna sa...

Det är sant med köttet-jag började som kött- och kycklingätare. Du kan ju också bli flexitarian dvs äter mest vegetariskt men kött ibland.

CrimsonAnna sa...

*menade så klart fisk och kyckling.