onsdag 17 februari 2010

Askonsdagen=fasta

Det har hänt en del sedan sist jag skrev.

Det är klart med min arbetsprövning, det blev den jag ville ha!! Kyrkoherden ringde i måndags och till veckan börjar jag "jobba" på kyrkans cafe, In Between, inne i Timrå. Dom driver all möjlig verksamhet där som tex stickcafe, pensionärsträffar, ungdomsverksamhet, soppluncher och mogonböner mm.

Jag ska till att börja med jobba fyra dagar per vecka, 2,5 timme/dag. Det ska bli toppenkul!!

Igår började jag och en kompis på medicinsk yoga. Hur spännande och roligt som helst!! Jag var lite orolig för hur det skulle gå eftersom jag är så stel, men det gick över förväntan. Fram för allt var andningsövningen intressant. Vi fick räkna våra andetag i "normal" andning (det är ju svårt att få det exakt eftersom man börjar tänka på hur man andas när man helt plötsligt medvetet granskar sin andning, men det blir väl på ett ungefär i alla fall). Jag hade 11 andetag/minut vilket tydligen är helt okej och inte något tecken på stress.

Men när vi tränat klart på yogaandning så hade jag 2 andetag/minut. Och det tycker jag är häftigt!!! Att jag faktiskt rent fysiskt bara behöver andas två gånger/minut!! Och det bästa med andningsövningen är att man kan köra den var som helst, när som helst.

De övriga övningarna gick oxå relativt bra. Visst var det lite stelt ibland och vissa röresler fick jag göra den enklare varianten av, men på det stora hela är jag supernöjd!! Jag ska absolut fortsätta den här kursen som består av tio träffar.

Idag börjar fastan. Det blir tredje året på rad som jag fastar och i år ska jag lägga ner ännu mer energi på att lära mig laga god vegetarisk mat. Det har varit lite tufft föregående år att få ihop 40 vegetariska middagar.

Det finns många olika sätt att fasta, men min modell går ut på att jag dricker uteslutande vatten (nu oxå the eftersom jag börjat gilla det), äter frukt och bröd (utan smör och pålägg) på dagarna och vegetarisk middag. Inget godis och fikabröd och onyttigheter. Vi brukar köra det tillsammans hela familjen fast med den skillnaden att barna äter vanlig skollunch och får lördagsgodis.

Och som sagt, i år ska jag verkligen lägga krut på att lära mig laga vegetarisk mat. Ska på biblo imorgon och låna några kokböcker. Ska försöka ge mig på indisk mat som jag älskar. Linser och sånt är helt främmande för mig, men man måste ju prova!!

Nu ska jag iväg och hälsa på en kompis som nyss fått barn. Mysigt!! Och ikväll är det sossekören. Jag har bakat en jättesemla till körfikat (fast jag får ju inte äta av den :0)...).

Ha en härlig dag!!! Här snöar det!!!!

/Annelie

"Hearts on fire, hearts on fire, burning, burning with descire, burning for the steel, hearts on fire"

1 kommentar:

CrimsonAnna sa...

Jag är glad för din skull. Hoppas att arbetsprövningen går bra. Håller tummar och tår:)

Om du behöver vegetariska tips får du jättegärna höra av dig till mig och/eller kolla min matblogg http://metalanna.blogspot.com

Vacker tanke att fasta-tror vi skulle må bra av att göra det lite oftare, så att vi uppskattar vårt överflöd:)

"Fight with your heart and you're destined for glory"