torsdag 18 februari 2010

Att "låna" energi från glada minnen

Idag har det varit en riktigt usel dag. Vaknade med djävulsk huvudvärk och kraftigt illamående. Inte kul. Låg fram till halv tio och for sen till sjukgymnasten. Dagens utmaning till mig själv var att komma iväg dit trots att jag mådde så dåligt och det gick, men det var tungt.
Var skönt med massage trots att det gjorde rejält ont. Speciellt i nacken gjorde det jätteont, men jag bet ihop. Jag blir alltid illamående efter att hon masserat nacken, men jag har fått för mig att jag ska kunna göra nacken mer tålig genom att regelbundet utsätta den för lite otrevligheter. Vet inte än om det funkar. Tror dock inte att jag blir sämre annat än den där första halvtimmen efteråt då jag mår illa och ibland kräks.

Som tur var så hade jag en underbar dag igår som jag kunde ösa kraft och energi ur för att slippa deppa ihop totalt idag. Jag hälsade först på min vän och hennes lilla bebis och vi pratade och skrattade och tiden gick alltför fort. Det är så lätt att prata med henne och hon har en sån bra syn på livet.

Sedan på kvällen var det sossekör. Vi var bara sex sångare men det lät fantastiskt bra ändå. Det var hur coolt som helst att äntligen få sjunga "Ingen slipper undan politiken" som vi önskat så länge. Det var glädje och energi hela kvällen. Underbar känsla.

Så dom två glädjestunderna har jag som sagt tankat energi ur idag när allt känts tungt och på så vis har jag känt en viss glädje ändå.

På eftermiddagen passade jag på att åka in till Fyndlagret när Magnus var ledig och kunde köra mig. Sålde en påse med inbundna böcker och en med pocketar. Fick 250 kronor. Visst kunde det bli mer om man säljer dom själv men det är så mycket mer jobb att lägga ut på Blocket eller Tradera så det är inte värt det. Och nu har jag i alla fall 250 kronor att köpa Damernas detektivbyråserien för på årets bokrea. Dom böckerna vill jag verkligen ha!! Kommer att läsa om dom flera gånger, det är jag helt övertygad om.

Fastandet har gått jättebra idag. Jag har ätit frukt och bröd och 4 pannkakor. Visst är jag hungrig men inte så att det påverkar mig. Dessutom uppskattar jag den mat jag äter mycket mer. Hur ofta tycker man att fyra salta kex är en delikatess, eller att pannkaka utan socker eller sylt är festmat?? Och det är väl det fastan handlar om, att uppskatta allt man faktiskt har.

Har hittat en kanonbra matblogg med vegetarisk mat och så har jag lånat en jättebra bok på biblo idag, "Vegetariskt på 30 minuter". Massor med soppor och pasta-, ris- och nudelrätter som jag ska prova. Spännande!!! Linser, bönor, tofu och polenta är helt nya saker för mig men jag har bestämt mig för att i år ska jag inte fega utan testa sånt som är nytt. Det kan inte mer än smaka skit och då får jag väl ta en knäckemacka och ett äpple istället :0).

Imorgon är det våran Tandoorikväll. En gång i månaden köper vi hem mat från Indiska restaurangen tandoori i sundsvall. Övervägde att hoppa över det under fastan men kom fram till att det är ett perfekt tillfälle att faktiskt komma sig för med att prova deras vegetariska mat så imorgon blir det en rätt med linser och en med grönsaker i medelstark sås (vi köper alltid två rätter och delar på så att man får fler smakupplevelser varje gång).

Och istället för helggodis blir det vindruvor och päron som är gott som godis! Men i måttliga mängder. Fastan för mig innebär även att äta mindre! Ska man bara äta vegetariskt så kan man ju ägna 40 dagar åt att svulla i sig glass, godis, fikabröd mm och mängder med vegetarisk mat men det tycker inte jag är meningen. Det ska vara måttfullt.

Jag försöker även att göra andra saker, som att använda bilen mindre, lämna pengar till välgörenhet och inte titta lika mycket på TV. Datorn däremot har jag svårt att slita mig ifrån :s. Men det blir 9 datafria dagar när vi far på sportlov till stugan. Tänker inte ta med mig den fast jag har en bärbar nu. Stugan är datafri zon!! Jag försöker helt enkelt ta mig mer tid att finnas, reflektera och tänka. Det är skönt!!

Men nu är det dags att gå till nattvila. Imorgon är det brödbak och promenad med en god vän som står på programmet. Och så indisk mat då så klart!!

Hoppas ni har det bra och är rädda om er själva och varandra!!
/Annelie

"Busa Lina, snusa tummeliten
snart är det kärlek eller tjiv
när du slitit färdigt för profiten
är du inte längre attraktiv

Ingen kommer undan politiken, för att man är servil och snäll.
Inte ger man fan i polemiken fast man är trött varenda kväll"

Inga kommentarer: