söndag 3 januari 2010

362 dagar kvar

Sovit ganska bra inatt oxå. Varje hyffsad natt är bara att tacka och ta emot! Finns inget värre än sömnbrist. Man blir helt väck om man inte får sova.

Vaknade dock med rejäl värk så det blev en seg morgon/förmiddag. Börjat att lite sakta och säkert plocka undan julen. Det brukar ta mig drygt en vecka att få undan allt utom gran och pepparkakshus. Lika underbart som det är att få plocka fram grejerna i slutet av november, lika skönt är det att få plocka undan dom nu.

På eftermiddagen efter diverse strulande (som vanligt i vår familj....) så åkte vi till Bergeforsen och barna åkte skridskor med M och jag gick först en 50 minuters prommis med de äldre hundarna och sedan en 20 minuters sväng med dotterns lilla fem månader gamla valp. Härligt, härligt att röra på kroppen och få en massa frisk luft. Ganska kallt var det trots att det bara var -4 grader. Konstigt med kyla hur olika den kan vara.

På kvällen kom min svägerska och hennes sambo hit och grattade sonen i efterskott. Lyckades ha mig ner i duschen precis när dom kom. Blev ganska svettig av prommisen och det är inte kul att lukta svett när man får gäster, men jag kan ju tyvärr inte som många andra bara rusa ner och duscha på fem röda utan det är en ganska omständig procedur. Först måste jag vila om jag gjort något annat ansträngande innan (i det här fallet åka bil och promenera och laga middag) sedan tar alla momenten tid eftersom jag måste vila flera gånger innan håret är färdigtvättat osv.

Det här är sånt som friska har svårt att förstå. För dom är en snabb dusch inget dom ens behöver fundera över, dom bara gör det. För mig kräver det planering och det tar tid och det finns gånger då jag måste välja bort det till förmån för något annat för krafterna räcker inte till allt varje dag. Det är extremt frustrerande, men det går att lära sig att leva med. Som så mycket annat........

Det var mycket trevligt att få besök i alla fall. Att få prata och skratta tillsammans med människor man tycker om är verkligen roligt och man känner sig piggare och gladare en stund.

Kvällen har avrundats (innan jag satte mig här) med ett avsnitt av "Damernas detektivbyrå". Imorgon börjar M jobba igen efter julledigheten. Ett steg närmare vardag vilket jag personligen tycker är ganska skönt.

Nu kvällsmacka, medicin och nattning.

/Annelie

"Bärga vad du kan från det här vraket. Se på mig kisande, se mitt bättre jag. Se med blida ögon, klarögt vaken. Inse att jag bara haft en lite motig dag och det kan vem som helst ha. Men du kan enkelt göra allting bra."

1 kommentar:

Prettomorsan sa...

Du får duscha hur länge du vill, jag kan vänta. ;) Och vi KOM faktiskt tidigt!

Måste vara omständligt för dig som har så långt hår, när du har ont av att använda armarna sådär. Snacka om att lida pin för att vara fin.

Men du ÄR skitsnygg i kortare hår också såklart. =)

SER FRAM EMOT LÖRDAG! Hoppas du får ha en av dina bättre dagar då.