fredag 1 januari 2010

364 dagar kvar

Jaha!! Första dagen på 2010. Börjar redan känna av en viss panik över att jag inte kommit igång än. Men med tanke på att jag varit förkyld OCH väldigt dålig pga whiplashen under nästan hela december så är det inte så konstigt. Dessutom kändes det inte som att julrushen är den ultimata tiden för att springa runt och söka arbetsprövning.

Har dock ett utkast på ett mail som jag funderar på att skicka till de flesta av mina facebookvänner. Jag har 134 stycken och de flesta av dom bor i åtminstone samma län. Sedan finns det några som jag av olika skäl har plockat bort även av dom men i vilket fall så blir det en ganska ansenlig mängd människor kvar. Och om man då förutsätter att var och en av dom har åtminstone 25 vänner i länet så kan jag på detta sätt nå en stor mängd människor.

För visst måste det nånstans finnas någon som har ett arbete som behöver utföras men som inte hinns med och där det inte finns resurser för att anställa någon på vanliga grunder, heltid med full lön.

Jag söker till att börja med en arbetsprövning på tio timmar i veckan och helst ska det om allt fungerar bra finnas chans att få stanna kvar med lönebidragsanställning. Tio timmar i veckan, ingen arbetsgivaravgift, inget ansvar för sjuklön och en stor del av lönen betald, borde det inte kunna intressera någon.

Sedan kvarstår fakta att det måste vara uppgifter jag klarar av, inte bara under en kortare period utan regelbundet under lång tid och att det inte får vara för lång resväg och att det ska vara fysiskt lätt, rörligt och flexibelt. Men det måste finnas!!!

Anledningen till att jag själv måste starta upp detta arbete med att hitta en plats är att första tid för en träff med ansvariga på AF/FK är i mars och det känns alldeles för långt borta. Sen att det inte känns ett dugg lockande att själv måsta åka runt och saluföra sig och vända ut och in på sig själv, sin hälsa och alla sina symtom och brister för en mängd främmande människor är bara att bortse ifrån.

Vet dock inte var jag ska börja. Inom vården är meningslöst eftersom det så tjurnackat måste vara ett på arbetsmarkanden förekommande arbete. Finns ingenting där som jag klarar fysiskt, men tänk vilken nytta som jag och många andra i liknande situation skulle kunna göra om vi fick lov att använda de timmar av kraft och arbetsförmåga vi har per vecka.

Inom handels skulle jag absolut kunna tänka mig, men risken finns att det är för fysiskt tungt, men det finns säkert olika saker även där som jag skulle kunna klara och som det kan finnas behov av. Eller någonstans där det finns pärmar och papper att sortera, data att skriva in, saker att arkivera, vad vet jag. Sånt som borde göras men inte hinns med.

Så. Steg ett i min plan är alltså, mailutskick på FB. Steg två är att kontakta vissa utvalda arbetsgivare där jag gärna skulle vilja vara. Steg tre just nu känns som, gräva en djup grop under en stor sten och krypa ner där och aldrig komma fram mer. Men det hjälper ju knappast....

Idag är det i alla fall röd dag och sonen fyller nio år och sen är det helg, men på måndag börjar vardagen igen även om jullovet pågår en vecka till. Men då finns det inte längre några ursäkter för att inte ta tag i saken.

Måste även återuppta kontakten med sjukgymnasten efter juluppehållet. Lite surt bara att 12/1 går mitt frikort ut så nu kommer dom besöken oxå att kosta pengar. Men jag är evigt tacksam för att det finns ett högkostnadsskydd!!

Blir nog fulldos medicin idag oxå *suck*. Har väldigt ont. Har dock inte haft nån huvudvärk idag vilket alltid är positivt.

Ja, det får räcka för idag. Min intention är att skriva ett inlägg varje dag i denna blogg. För att kunna minnas hur året förflöt men även för att se hur stor genomslagskraft internet har. Jag blev inspirerad av killen som skrev "Ge grabben ett jobb"-bloggen och tänkte att kanske kan jag hitta en arbetsprövning/lönebidragsanställning via internet? Eller måste man vara ung, frisk man för att lyckas med det???? Jag ska ge det ett försök i alla fall. Så finns det någon därute (i Timrå-Sundsvall-området) som har behov av arbetskraft med ett något annorlunda upplägg så finns här en glad, positiv och energisk kvinna som har lätt för att samarbeta och som är lojal, arbetsvillig (så långt min kropp tillåter mig) och socialt kompetent.

Så titta hitåt alla!! Rent a wreck!! Men det är ett vrak med stora kvaliter och stark vilja!!

/Annelie

"Regeringen Reinfeldt tror att människor kan men inte vill, dom skulle bara veta vilket lidande det är att vilja, men inte kunna"

1 kommentar:

IngaLill sa...

Efter inledningen trodde jag att du hade ett år kvar att leva max. Sen läser jag vidare att du är politiskt aktiv, törs jag gissa på att du är sosse då?
Vidare sköter du tre hundar och spelar gitarr och sjunger och är sjuksköterska.
Det låter inte som att du varken är dödssjuk eller helt handikappad men riktigt duktig på att skriva känslosamma artiklar.
Du verkar ha bra förutsättningar för framtiden och jag har själv permanenta skador i nacke och rygg så jag vet precis hur livet är med att det man klarar ena dagen går absolut inte nästa och man kan aldrig planera för man vet inte hur man mår... men det du skrivit på protestsidan mot försäkringskassan var faktiskt riktigt grovt ...